Excerpt

Wednesday, January 21, 2015

Android WIFI Prioritizer

Situasi:

Di office, aku sering ke hulu ke hilir atas sebab kerja atau keluar pintu untuk menyedut udara segar. Setiap kali bergerak ke tempat lain, signal wifi yang connected akan berkurang. Memandangkan aku ada 2 AP yang utama di office (satu di area depan office dan satu lagi di area belakang), agak leceh kalau nak tukar dari satu AP ke AP lagi satu secara manual.

Persoalan:

Boleh tak kalau phone Android aku tukar AP yang lebih kuat secara automatik setiap kali aku ke area depan atau area belakang office?

Solution:

Boleh! Caranya, install apps WIFI Prioritizer (atau yang seangkatan denganya) dari Google Play dan lengkapkan settings apps tersebut. Settings bergantung kepada apps yang digunakan dan kebanyakannya amat mudah.

Berikut adalah beberapa screenshot dari apps WIFI Prioritizer di dalam phone aku dan bagaimana ia berfungsi:

Signal Wifi 1 rendah dan Wifi 2 yang tinggi



Apps akan connect ke Wifi 2 walaupon Wifi 1 masih ada signal (rendah) dan masih connected



Signal Wifi 1 tinggi dan Wifi 2 rendah



Kali ini, apps akan tukar kepada Wifi 1 walaupon Wifi 2 masih ada signal (rendah) dan connected



Conclusion:

Apps ni amat berguna bagi orang yang sibuk ke hulu ke hilir dalam pejabat (atau rumah) dan sentiasa mahukan signal WIFI yang tertinggi atau stable. Selain dari tu, apps ni juga tidak memerlukan phone Android yang rooted, bermakna boleh install di dalam phone Android yang standard.

No comments:

Post a Comment