Excerpt

Wednesday, January 15, 2014

Outing macro pertama - bersama KFGM

Berbekalkan ilmu cetek yang ada, aku telah bergerak setapak ke hadapan demi mentajamkan (mentajamkan??) ilmu macro photography dengan keluar outing bersama rakan2 seangkatan (KFGM) ke Hutan Pendidikan Bukit Gasing, Petaling Jaya. Sesampainya aku di sana, terasa sangat seronok sebab first time shoot macro dalam hutan yang betul (sebelum ni tepi2 jalan je hahaha).

Dengan setup/rig macro yang aku ada (yang hodoh tu...), maka bermulalah sesi menekan shutter selagi mahu sebab baru2 memang tangan dan badan bergoyang macam ada ribut huhuhu.

Apa yang aku dapati dalam bidang macro photography ni, ianya memang sangat menguji kesabaran dan ketajaman mata.

Kesabaran - setiap macro photographer tidak boleh gelojoh dan cepat panas hati untuk mendapatkan satu2 shot. Kita shoot serangga, bukan shoot orang atau static subject yang boleh kita bagi arahan untuk berdiam diri. Mungkin ada baiknya jugak aku study pasal serangga ni macam mana dia punya habitat atau cara pergerakkan supaya mudah untuk bajet atau meneka apa yang bakal berlaku semasa menekan shutter.

Ketajaman mata - wooo... mata memang kena melilau mencari subjek yang kecik2 sampai kekadang tak nampak dari jarak 2 - 3 kaki. Ada pernah mendapat tips dari sahabat di mana kita kena tau apa yang kita nak cari sebelum pergi serbu ke satu2 tempat. Sebagai contoh, labah-labah. Kena tau di mana dia selalu berada (bawah daun, celah ranting, etc). Dengan tips ni juga, senang untuk kita focus terhadap subjek yang dicari... sebagai contoh, kita tau labah2 ni selalunya warna apa, kecil mana, dan sebagainya sebab kadang2 dalam sekawan semut atau kerengga pon ada labah2... apa yang aku melalut ni hahaha

Selain daripada tu juga, aku dapati bidang macro photography ni juga boleh merapatkan lagi silaturrahim di antara kawan2 lama dan juga kawan2 baru. Masa first time pergi ke Bukit Gasing tu, ada la jumpa 2 3 orang yang tak berhenti bercerita dan memberi tunjuk ajar berkenaan dengan macro ni.

Tidak lupa juga, macro photography boleh menguji tahap stamina kita dan boleh menjadi satu aktiviti riadah yang sangat sihat. Kenapa? Cuba pegi sehari tengok berpeluh ke idak hehehe

Insya Allah, aku akan cuba mentajamkan (lagi sekali...) lagi ilmu yang diberi ni untuk pergi lebih jauh... so, ini adalah antara hasil tangkapan pada hari tersebut...











Geng yang hadir pada hari kejadian

Dari kiri: Azri Suratmin, Syafiq Shaarani, Samad Agogo, Aku, Ezry Abd Rahman & Syah Rol

No comments:

Post a Comment