Excerpt

Monday, September 21, 2015

WhatTheFoo?! Fotografi Kreatif

Alhamdulillah, hari ni telah berpeluang hadir ke satu sesi perkongsian ilmu fotografi kreatif secara santai yang dianjurkan oleh pihak Sifoo.com

"Photography talk" ini telah disampaikan oleh seorang jurugambar yang tidak asing di kalangan jurugambar tempatan iaitu Zamri Din Rasamatahati.
Zamri Din Rasamatahati

Seorang yang meminati fotografi kreatif dan pernah bergiat aktif dalam bidang fotografi perkahwinan. Idola beliau ialah seorang fotografer Mood dari Indonesia iaitu Fitra Pranadjaja yang sedikit sebanyak mempengaruhi inspirasi beliau dalam berkarya.

Walaupun agak kurang aktif dalam fotografi pada saat ini, oleh kerana minat yang masih ada, beliau berasa ingin berkongsi pengalaman yang pernah dicedok sepanjang menceburi bidang fotografi kepada sesiapa sahaja yang sudi meluangkan masa.

Banyak ilmu, tips dan pengalaman telah dikongsikan oleh beliau. Antaranya;
  • Perkara pertama yang harus ada di dalam diri seseorang itu sebelum menceburi genre fotografi kreatif, iaitu "passion" atau keinginan dan minat.
  • Perkara basic untuk penghasilan gambar yang memberi impak iaitu ilmu komposisi, dimensi dan emosi.
  • Apa yang perlu dilakukan sebelum sesuatu sesi fotografi kreatif dijalankan (preparation), antaranya idea, pencarian lokasi yang sesuai, bahan atau prop yang berkaitan dengan mood yang dirancang, dll.
  • Pemilihan tajuk yang sesuai dengan gambar yang dihasilkan.
  • Camera setup, lighting, komunikasi, instruction, post processing dan banyak perkara lagi.

3 jam sesi perbincangan dan perkongsian kali ni sememangnya tidak mencukupi. Tapi ianya serba sedikit dapat memberi manfaat dan gambaran, bagaimana hendak memulakan genre ini. Dan dalam tempoh yang singkat ini juga, dapat mengetahui bahawa genre kreatif ini bukanlah satu perkara yang mudah. Ianya memerlukan passion yang tinggi, inisiatif, effort, rajin, idea, persediaan yang rapi, out sources, modal dan banyak lagi. Tapi ianya sangat berbaloi setelah gambar yang dihasilkan dapat memuaskan diri dan juga audience.

Insya Allah, akan hadir lagi sekiranya ada peluang perkongsian ilmu sebegini di masa akan datang. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut apa itu WhatTheFoo?! dan kursus-kursus yang ditawarkan oleh pihak Sifoo.com, boleh layari URL http://sifoo.com/category/kursus/


Update:

Sedikit rakaman pada hari sesi dijalankan

https://www.youtube.com/watch?v=nyU3eDWjEvk

No comments:

Post a Comment