Excerpt

Sunday, November 8, 2015

Berterik di Sekinchan

Hari ni balik kampung, berkesempatan jalan-jalan ke kampung jiran iaitu Sekinchan. Kebetulan cuaca semakin pulih dari diselubungi asap jerebu, membuatkan aku berkobar-kobar untuk menikmati pemandangan sawah yang menghijau.

Sekinchan adalah satu tempat yang tidak asing dengan tanaman utamanya iaitu padi. Kawasannya yang lapang, tanah yang subur menghijau menjadikan daerah ini tempat yang menarik untuk dilawati terutamanya kaki landscape (untuk shoot sunrise dan sunset). Walaupon lokasinya agak jauh dari pusat bandar, ramai yang sanggup datang ke sini semata-mata untuk menikmati pemandangan sawah bendang.

Mungkin jarang bagi kaki landscape mengambil gambar pemandangan di waktu matahari betul-betul di atas kepala. Terik, panas, rimas, haus, menyakitkan mata dan kulit. Tapi bagi aku, ianya adalah waktu yang paling sesuai untuk mendapatkan formasi atau bentuk-bentuk awan yang menarik disamping langit yang membiru. Namun, adalah tidak digalakkan untuk outing bersama family atau anak-anak kecil (begitu juga dengan model).

Sedikit tips kalau nak outing di bawah panas terik:

  • Bawa air masak atau mineral yang banyak, bukan air yang manis

  • Pakai topi atau bawa payung

  • Pakai kaca mata hitam bagi yang tak tahan silau

  • Baju lengan panjang yang nipis atau gunakan lotion (sun block)

  • Bawa lens filter CPL / GND / big stopper bagi yang ada

No comments:

Post a Comment